torsdag 12 december 2013

Tanzania


Idag kom jag på att jag inte alls nämnt något om landet som jag (vi) reser omkring i. Så jag tänkte att det kanske skulle vara lite intressant för er att veta något i alla fall. Det slog mig sedan att jag själv inte hade så stor koll - så nu har jag kollat upp lite.

Jag befinner mig alltså i Tanzania eller The United Republic of Tanzania som det egentligen heter. Det är alltså en federation mellan fastlandet Tanganyika och ögruppen Zanzibar sedan 1964. Tanzania är en unionsrepublik och Zanzibar har ett eget parlament. Vilket betyder att de har en egen president och även en trevlig presidentson som jag träffade vid mitt första besök här i landet. 
( I ärlighetens namn var det inte så trevligt, men den historien får vi ta en annan gång.)

Tanzanias största stad är Dar es Salam med 4 gånger så många människor som vår egen huvudstad. MEN huvudstaden är Dodoma sedan 96. Staden ligger mitt i landet har ett snabbt växande universitet som presidenten hoppas på ska bli Afrikas största ( Enligt säkra källor).


Snabbfakta
I Tanzania finns

Exportvaror: Bomull, Kaffe, te, nejlika, sisal, cashewnötter. Hrm. Har ju stött på lite grann, men kanske i utsträckning som landets största exportvaror. Undra om de själva får del av så mycket?!
Exotisk frukt: Mango, passionsfrukt, vattenmelon, papaya, avokado, banan, apelsin, granatäpple, zambarau. Det har jag däremot förlustat mig i så att det står härliga till. Mangosäsongen har precis börjat! Yey!
Religioner: 30 % kristna, 35 % muslimer och 30 % inhemska religioner.
Afrikas största sjö: Viktoria lake
Världens Big Five: Lejon, Elefant, Noshörning, Afrikansk buffel, Leopard. Fick inte se leoparden den här gången heller. Men de andra är så fina så det räcker gott för mig.
Världens högsta fristående berg: Mount Kiliimanjaro (Eller Big Mama som hon kallas här).
Världens godast läsk: Tangawizy
Världens mest gästfria befolkning: Enligt mig. Ni får ta med i beräkningen att jag inte träffat hela världens befolkning utan det är en subjektiv (men mycket välgrundad) åsikt.

Det var en kort beskrivning om vart jag befinner mig för tillfället! Alltså i fullständigt trygga händer!

Hakuna matata gör att man blir glad. Finns inga bekymmer – man är lycklig var dag. Det är en härlig, fri filosofi. Hakuna matata!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar