onsdag 13 november 2013



Hej på er!
Eller jag kanske ska säga Habari gani? Mambo eller Shikamoo!

Det gäller att snabbt anpassa sig till diverse saker när man kommit till ett land som detta. Värmen, människorna, språket och maten. Det är inte som hemma i Sverige, det är det inte. Men det är ändå så charmigt. God frukt, god jucie och tanzanierna som visar på en gästfrihet som inte är av denna värld. Försäljare och bussar (dala dala) om varandra i ett totalt trafikkaos.

Nu har vi (jag och min kursare Mikaela) varit i Dar i två dagar och trivs bra. Vi har varit runt och besökt lite olika platser i centrum och längs hamnen. Bl.a. kollat in vart vi kan köpa våra biljetter till Zanzibar senare. Dit kommer vi bege oss i slutet av resan - vilket vi båda ser fram emot.
Vi fick också en guidad tur i Lutherska Domkyrkan här i förmiddags och så fick vi naturligtvis också klättra upp i tornet. Vilket utsikt! Vi såg hela Dar och ut mot havet (dvs. Indiska oceanen). Svindlande på många sätt!!!

Senare i veckan kommer vi att åka mot Morogoro och sedan vidare mot Dodoma för att träffa allas vår kära vän, Ulf Ekängen. Får se vilka äventyr han har att bjuda oss på denna gången?!

Det är en spännande känsla att vara tillbaka i landet. Det är mycket som är sig likt.  Jag la dock märke till att i köpcentret (där jag allt som ofta tidigare på mina vistelser i Dar) hade de faktiskt byggt om och utökat ganska mycket, vilket gladde mig. De hade även startat upp ett fantastiskt internetcafé med riktigt bra AC. Då är lyckan gjord. Så här sitter jag nu. Det är svalt och gött, med en någorlunda uppkoppling kan jag skriva några rader.

Hoppas att ni alla har det fint i Sverige. Jag tänker på er och längtar tills vi ses igen!

Snart bär det av ut i myllret och värmen pånytt.
Ta hand om er! Siku njema (Ha en bra dag!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar