fredag 26 juli 2013

Sommarens regnigaste dag, eller?

Att njuta av livet är en konst. Uttrycket Carpe Diem har blivit vår tids ironi och något som man slänger sig med och vill uppnå i livet. Att det är själva meningen med livet – att fånga dagen. Predikaren i bibeln skriver om hur all vår möda under solen bara är tomhet, det finns egentligen ingen mening med något. Men tillslut kommer han ändå fram till att det som är värt att ta vara på i livet är att äta, dricka och att mitt i all sin möda stanna upp och njuta. Två olika sätt att uttrycka något så svårt.
Jag kan minnas fina stunder och möten med människor som jag haft och som jag ibland tänker att jag skulle vilja återuppleva bara för att få en där goa känslan av att vara fullständigt närvarande i nuet. Några få tillfällen i livet har jag upplevt att få någons fulla uppmärksamhet. Det är en obeskrivlig känsla och en förmåga som jag själv gärna skulle vilja ha för att kunna ge den upplevelsen vidare.  

Dagen bjöd på en stor överraskning och levererade efter mycket regn en strålande solig eftermiddag med en god bok och fika i trädgården. Att äta, dricka och njuta av livet mitt i mödan blev plötsligt inte en omöjlig tanke. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar